Direktlänk till inlägg 27 augusti 2014

EC & tygblöjor

Av Karin - 27 augusti 2014 17:15

Jag ser att ni fortfarande tittar in här, trots att inläggen glesnat avsevärt. Jag har så mycket att berätta och skriva om egentligen men tiden är dyrbar. Som ni vet.

Pyret är i alla fall drygt 3 månader och alldeles ljuvlig. Hon är stabil, glad, trygg, social, lättsam och nyfiken. Hon gråter och skriker i princip aldrig och gjorde inte som spädgris heller. Ibland har jag undrat om det är något fel på henne men hon är nöjd och tillfreds med livet och jag läser hennes signaler långt innan det behöver bli skrikfest, så trodde läkaren och bm när jag frågade.

På 3-månaderskontrollen vägde hon knappt 6.8kg och var 64cm lång. Lång tjej! Hon bubblar av skratt och har vände sig från rygg till mage en gång vid 2.5 månad men har sedan glömt de trixet ;) Hon håller i saker, plockar upp bollar och annat som ligger bredvid och är stabil i nacken. Hon kan nu "sitta" i knät med lite stöd. Hon tog tag i en boll när hon låg på magen nyligen.

På tal om signaler. Är det någon av mina läsare som har erfarenhet av EC? EC står för elimineringskommunikation, lite slarvigt kan man kalla det för "tidig potträning".

I korta drag handlar det om att bebisar, redan som precis nyfödd kommunicerar när hen behöver uträtta sina behov och det gäller mat, sömn såväl som kiss/bajs. Det är upp till föräldrarna om en vill se och agera till bebisens kommunikation. I många andra länder är barn blöjfria långt tidigare än i Sverige. Här har vi (generellt sett) råd att köpa blöjor mycket längre. En nackdel med dagens blöjor är att de är för bra. Låter knäppt kanske men barnet tappar kopplingen mellan att kissa och bli blöt i blöjan, för dagens blöjor är torra länge. När det har gått 2-3 år så får de flesta föräldrar kämpa med att göra barnet blöjfri, det finns ingen anledning för barnet att kissa/bajsa på annat sätt än i blöjan.

Det finns också många andra fördelar med tidig potträning; barnet tömmer blåsan bättre och småskvätter inte som barn gör i blöjan. Det i sin tur är bättre för blåsan och för att förhindra urinvägsinfektion och andra infektioner. Det är förstås också bra att bli blöjfri tidigare med tanke på miljön, på röda stjärtar och eksem. En stor bonus är att det stärker kontakten mellan bebis och föräldrar och att man kan kommunicera långt innan barnet har ett språk.

EC är inte resultatinriktat. Man berömmer alltså inte barnet för kiss och bajs och straffar inte heller om det uteblir. Det är naturligt och bebisen ska inte lära sig att man kissar eller bajsar för att göra föräldern nöjd (så som jag ofta upplevt att föräldrar gjort med sina typ 3-åringar, apploderat kiss i pottan).

Det hela handlar om att lära sig se/höta de signaler som bebisen ger ifrån sig och att då erbjuda pottan istället. En kan tex göra ljudet ksssksss för att bebisen ska koppla kiss till språket.

Jag har skådat några ångestfyllda 3-4 åringar som pikats och påhejats vid potträning och jag tycker att detta verkar himla bra. Ingen stress eller hets, utan tidig kommunikation. Många barn är blöjfria redan vid 1 års ålder andra innan 2 med hjälp av EC. Läs mer om detta här; http://ecsweden.se/ Tänk vilken massiv skillnad i blöjor till vårt sopberg på jorden..

På tal om blöjor och sopberg. Är det någon som har erfarenhet av tygblöjor? Vi har en tygblöja hemma och även ett "inlägg". Någon som har tips? Vad är mest praktiskt? Smidigt? Billigast?

För den som vill läsa om hur någon annan gör med tygblöjor kan jag rekommendera bloggen Underbaraclara. Kan inte länka från mobilen, ni får googla. Hon skrev för ett par dagar sedan om tygblöjor.

Vi slänger drygt 2 ica-påsar med blöjor i veckan, gånger 4 veckor = 8 påsar per månad. Gånger 1 år = 96 påsar med blöjor... Gånger 3 år = 288 påsar med blöjor.. Ett barn. Gånger alla barn i min stad.. I Sverige.. I Europa.. I världen.

Det är inte hållbart.

Kom gärna med tips :)

 
 
A

A

27 augusti 2014 20:39

Vi kör med både tygblöjor och EC. Tycker att EC funkar bra för oss. Då och då skriver jag om våra framgångar på den fronten. Jag skriver framgång men det är som du säger inte resultatinriktat. I början hurrade vi och hade oss men det skrämde honom och så ska man inte göra så. Nuförtiden visar jag pottan bara och säger att där finns kiss och bajs. Vi började på allvar för runt tre månader sen och det går framåt. Jag ser inte när det vankas kiss men bajset är relativt lätt att upptäcka och så pottar vi på rutin. Jag har precis som du, blivit skrämd av vänner och familj som låter barnen gå i blöja till de är 3-4 och mumlar om att de måste bli redo. Min mamma har gjort såhär med oss och vi blev torra runt 1,5-2 års ålder både dag och natt.

Tyblöjor. Alltså där får man prova sig fram för passformen kan variera. Vi har Poops, Bum genius flips och några från Alvehamn. Jag gillar Bum genius bäst för det är enklast att ta med på resa. Det är en skalbyxa som man lägger inlägg i. Poops är också en favorit men den måste man lägga ett extrainlägg i (vi har vanliga tvättlappar i frotté från IKEA). Poops är dock klart mest prisvärt per blöja.

Nu har jag skrivit en hel novell men kolla lite i bloggen om du är nyfiken. Du kan också skriva mail om du vill bolla tankar. Jag är både EC och tygblöjefrälst så det står härliga till ;)

http://milominmilo.blo.gg

 
C

C

27 augusti 2014 22:59

Sv: Lovar att skriva om mötet. Som jag längtar. Hela min själ skriker efter vårt möte. Antingen är det ett avslut eller en början på något. Vilket som så ska det bli så fint att få se henne igen. Hon gjorde enorma intryck på mig. Hon är den enda som någonsin sett mig och tagit tag i mig när jag mått dåligt. Det betydde och betyder än idag mycket för mig. Hon brydde sig. Hon såg. Fler sådana människor i detta samhälle tack!!

Stor kram & TACK för din kommentar (vilket du kan se i mitt nya inlägg).

http://iamcharlotte.blogg.se

 
Anna

Anna

28 augusti 2014 15:22

Vi körde både tygblöjor och EC! En rätt mycket light-version, men ändå: det blev inte många bajsblöjor totalt under blöjperioden. Till att börja med såg vi på henne när hon skulle till att bajsa, sedan blev det mer rutin än att läsa signaler, vi höll henne ovanför toaletten vid alla blöjbyten plus några gånger till och då brukade hon passa på att bajsa. Minns inte hur stor hon var, men liten var hon när hon själv började säga till att hon behövde bajsa.

Man behöver byta blöja oftare med tygblöjor, så jag brukade ta pappersblöjor när jag gjorde längre utflykter eftersom det lätt blir att man inte byter lika ofta då och det är så trist om det läcker och då tappar man lätt lusten till tygblöjor. Tyckte att det var en bra kompromiss.

Hinner inte skriva mer nu även om jag har massor att skriva om detta! Ville få ner en kommentar i alla fall så jag inte glömmer det :-)

http://omlitetochstort.wordpress.com

 
Veronica

Veronica

28 augusti 2014 19:57

Hejsan! Vi körde med tygblöjor fram till cirka 10 månaders ålder och sedan dess använder vi de mera miljövänliga Naty-blöjorna. EC körde vi också direkt från början och vår 14-månaders dotter har inte lagt många bajslass i blöja. I början EC:ade vi till och med på natten, men det blev för tungt tyckte vi. Numera skulle hon nog vara torr om vi bara skulle sätta henne på pottan tillräckligt ofta, men det är svårt att komma ihåg, särskilt då man är ute på vift. Då hon var en par månader gammal ångrade jag nästan att vi hade börjat potträna eftersom det gjorde att hon grät till lite varje gång hon behövde kissa på natten. Men eftersom vi en gång börjat kändes det osjyst mot henne att avbryta eftersom hon trots allt klarade det så bra. Och nu är jag nog glad att vi höll på. Så skönt att slippa byta bajsblöjor, och de gånger hon haft hård mage är det ju mycket lättare att bajsa i pottan än i blöjan.
Vi köpte mest begagnade tygblöjor: billigare, mera miljövänligt och t.o.m bättre för bebisen eftersom alla färg- och bekämpningsmedel tvättats och vädrats ur. Själv tyckte jag bäst om att använda innerblöja och ullbyxor (köpta sådana, inte hemstickade - de var alldeles för tjocka) eftersom de kändes mest naturliga att lägga på lilla barnrumpan. Det finns en del modeller som har kardborreband eller knappar dessutom så är de enkla att få fast.
Vi har dock inte kört varken tygblöjor eller EC helt slaviskt - tror att jag skulle ha blivit utbränd då. Men det är ju fint att alla kan göra så som passar en själv bäst :) Lycka till med allt!

http://hoppochfortvivlan.blogspot.fi

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 3 augusti 2015 20:35


Hej hörni Jag ser att ni är en hel hög som fortfarande är här inne och kikar. Tack för det. Hur har ni det i sommar? Jag har min bästa någonsin. Jag har kämpat på med mina hjärnspöken och jag har gjort ett riktigt bra jobb. Jag är så mycke...

Av Karin - 21 juli 2015 21:21

Jag går sönder av sorg över beskedet att den kvinnan vars blogg jag följt i ett par år somnat in. Som jag förstår det bara några dagar innan hennes sons födelsedag. Denna 2-åring som ska fortsätta fråga efter mamma tills att han en dag slutar att frå...

Av Karin - 16 juli 2015 09:04


Hörrni. Jag jobbar och jobbar med mina tankar och beteenden. Inser att jag har varit jäkligt hård och elak mot mig själv. Som min allra värsta fiende har jag mobbat mig själv i tysthet. Känt mig otillräcklig på alla plan och försökt finna vägar framå...

Av Karin - 10 juli 2015 18:56

Jag hade planerat att skriva massa dravel om mig. Om mitt möte med psykologen idag. Hur upp- och ner allt känns och hur satans svårt saker kan bli. Jag hade tänkt att berätta för er, en gång för alla, en första- och en sista gång om de som format mig...

Av Karin - 8 juli 2015 18:37

Min sjukskrivning leder mot sitt slut. Tur i oturen att jag har varit sjukskriven, vi har nämligen varit sjuka allesammans. Lillan har haft 40 graders feber och antagligen satt något typ av snorrekord.. Och vi blev sjuka samtidigt. Alltså. Sjuk bebis...

Presentation


Jag är en 29-årig tjej som bor i en mellanstor stad. Jag har utmattningssyndrom och började blogga som ofrivilligt barnlös. I juli blev vi spontangravida, efter 2 års försök. Jag vill vara anonym.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards